مدیریت صنایع و بهره وری

نمونه ‌های تاریخی از تجربه‌های جهانی پارادایم

در دهه هشتاد، پیش ‌بینی ‌ها این بود که نظام کمونیست برای همیشه باقی می ‌ماند. قابلیت های اَبررسانه‌ ای، چیزی جز کنجکاوی علمی نبود. اینترنت مقوله ای وابسته به کامپیوتر بود و تنها در دانشگاهها وجود داشت.
تصور نادرست شرکت GM که TQM را در ارتباط با خود نمی ‌دانست، شرکت IBM که PC را چیزی در حد یک اسباب ‌بازی می­‌دانست و یا سیرز (بزرگترین خرده‌ فروش پیش از پیدایی وال مارت) که از سَم والتون (بنیانگذار بزرگترین شرکت دنیا یعنی فروشگاههای زنجیره ای وال مارت امریکا) وحشتی نداشت؛ در تمامی این موارد نادرستی‌هایی رخ داده که علت آنها نادانی نبوده، بلکه قدرت پارادایمهای قدیمی را نشان می‌ دهد که ما را از دیدن پارادایمهای جدید محروم می ‌کردند؛ آنها کاملاً در جلو چشمان ما بودند. پارادایمهای قدیمی باعث می ‌شوند که مدیران بازاریابی و فروش از ایجاد و توسعه بازار چشم‌پوشی کرده و مدیران عالی را از بهبود و توسعه مستمر سیاستها باز دارند. وقتی پارادایم خود را تغییر می ‌دهید، بدون زیاده‌گویی، دنیا را کاملاً متفاوت می‌ بینید و همان مسائلی که حلّ آنها با پارادایم قدیمی غیرممکن بود، نخستین مسائلی خواهند بود که با پارادایم جدید، حل می‌ شوند.

   + مهندس فریدون دشتی ; ۱٠:۱٤ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٩/٢۱
comment نظرات ()