مدیریت صنایع و بهره وری

زوج و فرد کردن تردد خودروها

اگر تهران را پارکینگ روشن خودروها بدانیم یا بنامیم بنظر می رسد پیاده کردن  هر طرحی که جنبه معالجه سرپایی داشته باشد بیشتر به پاک کردن صورت مسئله پرداخته ایم تا حل آن . تهران به یک عمل جراحی درست و درمان احتیاج دارد . اگر قرار است که روزانه 1300 خودرو نیز به جمع خودرو های موجود اضافه شده و خودرویی نیز از گردونه خارج نشود آیا ادامه این روند با طرحهای این چنینی ممکن است قطعا دیری نخواهد گذشت که اساسا ورود خودرو با هر پلاکی را به محدوده شهر ممنوع نماییم .

اما چه باید کرد :

1-  مطالعه علمی در باب سفرهای درون شهری صورت گیرد . و مراکز اصلی که در مرکز شهر قرار داشته و تعدا د مراجعه به انها و علت مراجعه بررسی گردد.

 

2-  کلیه پادگانها و مراکز نظامی مثلا کارخانجات نظامی باید در اسرع وقت به خارج از  شهر برده شود

 

3- بانکها در اسرع وقت به بانکهای مجازی تبدیل گردیده – مخصوصا آنهایی که در مرکز شهر قرار دارند و کلیه خدمات آنها بصورت الکترونیکی صورت پذیرد ما که توانایی گرداندن مراکز هسته ای و ساخت موشک و سلول های بنیادین را داریم ما که بزرگترین تولید کننده علم در دنیا هستیم چگونه است که بانک ها را بصورت دایناسوری اداره می کنیم آنهم بانک های دولتی را.

 

4- آموزش همگانی در شبکه آموزش تلویزیون جهت کارکرد های الکترونیکی بر پا نماییم

 

5- ادارات دولتی مستقر در مرکز شهر را به خارج شهر برده و در مراجعه به آنها را الکترونیکی نماییم . و اساسا اگر کاری با مردم داریم این کار را بگونه ای طراحی کنیم که با یک بار مراجعه این مشکل حل گردد .

 

6- ایجاد فروشگاه های مجازی در همه زمینه ها . هم اکنون آقای دکتر جلالی مبتکر طرح موج چهارم در دنیاست و طرحی در باب مراکز الکترونیکی  را در روستایی در شاهرود پیاده نموده است . چگونه است که در ده  بزرگی همچون تهران این طرح قابل انجام نیست ایجاد این فروشگاه ها می تواند توسط یک شبکه تلویزیونی نیز صورت گیرد . چگونه است از ابزاری بدین بزرگی کارهایی بدین کوچکی را می گیریم

 

7- انجام کار در خانه . بسیاری از کارمندان را می توانیم در خانه ها از آنها کار بگیریم ولی این نیاز به تغییر مدیریت از سبک تیلوری به مدیریت اطلاعات دارد

 

8- ایجاد مدارس مجازی . بسیاری از درسها را می توانیم در خانه ها به دانش آموزان بدهیم اگر باور بر این است که معلمان درس های در حد مراکز خوب به بچه می دهند که هیچ اما اگر این باور را بپذیریم که پدران و مادران هم اکنون وقت مفیدی را بر روی درس بچه ها می گذارند پس باید این را نیز به صورت طرحی مدون در آوریم و بچه ها را فقط برای رفع اشکال یا درسهای فوق العاده تخصصی به مدارس بکشانیم

 

9- راه اندازی جدی مترو بگونه ای که به تمام نقاط شهر دسترسی داشته باشد همچنین اضافه نمودن به  واگنهای فعلی و کم نمودن زمان مراجعه قطار ها به ایستگاه

 

بنظرمی رسد که حرفهای فوق حتی اگر بخشی از آن پیاده شود می تواند کمک موثری به ترافیک نماید وگرنه خیابان درست کردن و ......  دیگر موثر  نمی باشد.  

 

   + مهندس فریدون دشتی ; ۸:٠٧ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٤/۱٠/۱٩
comment نظرات ()