مدیریت صنایع و بهره وری

فراسوی به هم پیوندی

همواره هر خدمتی به همراه محصول و هر محصول با خدمت عرضه شده است . چنانچه یک تلویزیون یا ویدیو بخرید ؛ به طور قطع به همراه آن یک ضمانت نامه خدمات به شما ارائه شده و به خرید یک قسمت اضافی و تکمیلی آن تشویق خواهید شد قیمت یک استریوی خودرو معمولا شامل هزینه نصب آن نیز می باشد . و تا همین اواخر ؛ پیشتاز قبول سفارش و فروش پستی ؛ کالای فروخته شده را به صورت رایگان حمل می کرد ؛ که در واقع به معنای این بود که هزینه حمل و نقل را بر روی قیمت اصل کالا کشیده است .

 


اندیشمندان مدیریت به طراحان و بازاریابان محصولات جدید توصیه و اصرار می کنند که به جای در نظر گرفتن مشخصات اصلی و برجسته محصول مورد نظر ؛ تمام مزایای حاصل از آن را مورد توجه قرار دهند . با عرضه یک پیشنهاد ارزش به مشتری ؛ نه تنها او را به خواسته و هدفی که در نظر دارد راهنمایی می کنیم بلکه چگونگی کمک محصول و خدمت مورد نظر به دستیابی او به هدفش را هم به او یادآور می شویم . بالاخره باید گفت که صرف " به هم پیووندی " خدمت و محصول کافی نیست . به هم چسباندن مجموعه ای از کالا ها و خدمات مکمل و زدن یک برچسب قیمت بر آن کفایت نمی کند . ارزش واقعی زما نی به وجود می آید که این چیزها به نحو جدایی ناپذیری با هم ترکیب شوند ؛ به طوری که وجود مستقل آنها از یکدیگر ممکن نباشد .

تعداد انگشت شماری از پیشنهاد های موجود در بازار به قدری از نظر طرح خود نوآورانه و موفقیت آمیز بوده اند ؛ که ممکن است بدون آگاهی و توجه خاص ؛ با آنها آشنا و آموخته شده باشید . شرکت آسانسور سازی اوتیس در قسمت های مختلف متحرک آسانسور های خود حس گرهایی sensor   را نصب می کند که مقدار کارکرد وچگونگی عملکرد آن ها را ثبت می نماید . یک رایانه مجهز به یک مودم ساخته شده با فن آوری تلفن سلولی اطلاعات مذکور را جمع آوری می نماید . بروز یک اشکال مکانیکی ؛ یا احتمال رویداد آن ؛ به رایانه منتقل شده و باعث می گردد تا ادارات مرکزی اوتیس در جریان امر قرار گرفته و نسبت به اعزام فوری ؛ تعمیر کار اقدام نمایند . با وجود احتمال ضعیف روی دادن چنین وضعیت های اضطراری ؛ ثبت دایمی وضعیت قطعات و عملکرد آنها باعث توجه بسیار بیشتر به نگهداری پیشگیرانه آسانسور ها و موثر شدن هر چه بیشتر این عمل می شود . به علاوه تکنسین های به صورت دوره ای آسانسور ها را از نظر وضعیت قطعات مختلف و میزان استهلاک و خوردگی آن از راه دور موردبررسی قرار می دهند . بنابراین ؛ در زمان مراجعه برای نگهداری دوره ای یک آسانسور ؛ مکانیک مربوطه با اطلاع کافی از وضعیت آن و قسممت هایی که در معرض از کار افتادگی قرار دارند وارد میدان می شود . به این ترتیب ؛ به جای اینکه تمام قسمت های آسانسور را به طور مساوی مورد بررسی قرار دهد ؛ توجه خود را به قسمت هایی که باید تعمیر و تفویض شود متمرکز می کند . در نتیجه این ساز و کار هزینه های خدمت رسانی به آسانسور ها کاهش یافته و کیفیت ارایه خدمت بالاتر می رود . آیا پیشنهادی بهتر از این سراغ دارید .

 

   + مهندس فریدون دشتی ; ۱۱:۳٦ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٤/۱۱/۱۳
comment نظرات ()