مدیریت صنایع و بهره وری

مبادله (amazon.com )

با توجه به اینکه پرداخت پولی فقط بخشی از معاملات امروزی را تشکیل می دهد تفاوت و مرز بین خریدار و فروشنده بسیار مبهم و نامشخص می شود. شواهد واقعی اقتصاد ابهام حاکی از این است که سایر چیزها به ویژه اطلاعات و تعهدات و تعلقات عاطفی و احساسی – دارای نقش فزاینده ای در بافت ارزش آورده و مورد مبادله هر طرف معامله می شوند . ما به نقطه ای رسیده ایم که عناصر نامشهود از اهمیتی کاملا جدی برخوردار شده است .

شرکت آمازون . کام amazon.com    کتاب فروش متصل به شبکه ( بر خط ) ، نمونه بسیار جالبی در این زمینه است . چنان چه کل حرفه این شرکت در فروش پستی کتاب خلاصه می شد ، یک هفته هم دوام  حتی در صورت ارائه تخفیف قیمت جهت جبران هزینه های پستی به  خریداران را نمی آورد  . ولی آمازون . کام می داند که حاشیه واقعی برتری او بر کتاب فروشان سنتی توانایی اش به فراهم کردن و عرضه اطلاعات بسیار بیش تر ( و سفارشی تر ) به مشتری ، جمع آوری و ارسال پیشنهاد های خوانندگان ؛ و ایجاد جوامعی از انسان های هم فکر  است .

تنها نوع پرداخت مشتریان به آمازون.کام به صورت پول نیست بلکه آنها انواع اطلاعات ارزشمند برای فروش و بازاریابی را در اختیار این شرکت قرار می دهند . پایگاه شبکه ای شرکت به جمع آوری بررسی های خوانندگان اقدام کرده و هر ماهه یک هزار دلار بن کتاب به منتقد آماتوری که بهترین مطلب را بنویسد می پردازد . پایگاه مذکور همچنین به ایجاد سبد های فروش مجازی اقدام می کند ، تا بتوانند به کسی که تصمیم به خرید کتاب خاصی دارد لیست کتاب های دیگری را که توسط سایر خریداران آن کتاب انتخاب شده است ارائه دهد . در عین حال هزاران نفر از ملاقات کنندگان این پایگاه اطلاعات لازم را در مورد نویسندگان ؛ موضوعات و انواع کتاب های مورد علاقه خود به آمازون . کام ارائه داده و درخواست کرده اند تا موضوعات جدید منتشر شده به اطلاع ایشان رسانده شود . به دست آوردن چنین فهرستی از موضوعات تخصصی مورد نظر خریداران که توسط خود آنها هم تهیه شده باشد ، چیزی است که به خواب یک بازاریاب معمولی هم نمی آمد.

 

   + مهندس فریدون دشتی ; ۸:۳٠ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٤/۱۱/۱٥
comment نظرات ()