مدیریت صنایع و بهره وری

آيا با خودرو سازی چينی ها مشارکت نماييم

                                          

چکیده :

 

در سطر هایی که پیش روخواهید داشت به بررسی و پاسخ به این سئوال ، که آیا در خودرو سازی کشور چین سرمایه گذاری نماییم یا نه خواهیم پرداخت . چین کشور بسیار پهناور با جمعیت بسیار زیاد است . ترقی این کشور و پیوستن آن به سازمان تجارت جهانی WTO برای کشور ما درسهای فراوانی را در بر داشته و همچنین با توجه به اینکه صنعت خودروسازی در چین موجب ارزآوری برای صنایع دیگر  بوده  ، با توجه به حجم سرمایه گذاریها در صنعت خودرو سازی کشورمان  و میزان اشتغال در آن ، آموزه های آنان می تواند به اعتلای  صنعت ما نیز بینجامد . کشور چین در زمینه هایی که ما نیز در آن مشکل داریم همچون ساخت موتور و گیربکس ، دارای مشکل است ولی راه حلهایی برای آن پیدا کرده  و هم اکنون بیشتر به ساخت داخل و مصرف داخلی خودرو می پردازد .ولی برای صادرات راه کارهایی را دارد. مدیران چینی با توجه به رشد اقتصادی  که داشته اند می توانند مدل هایی را ارائه نمایند این مدل ها و دی ان آ DNA   درون آنهاست که می تواند به حل المسائلی برای صنعت خودرو کشور باشد این موارد میسر نخواهد شد مگر با مشارکت و همکاری با آنان . بازار چین بازار بزرگ و رو به رشدی است . همه صنایع بزرگ خودروسازی دنیا در آن حضور داشته و به رقابت با هم در این بازار پرداخته اند . ولی همگی آنان به سرمایه گذاری برای آینده در این بازار اقدام نموده اند چرا که خریداران بسیار زیاد و مشتریان بالقوه آینده خودروسازان چینی ها خواهند بود . 

  

مقدمه

جایگاه ما در خودرو سازی جهان کجاست ؟ برای ساخت در بازار جهانی چه مولفه هایی را باید در نظر بگیریم؟ درون چین چه می گذرد و چرا آنان را کارخانه دنیا نامیده اند ؟  روند رو به رشد ساخت خودرو در چین چگومه بوده است ؟  حمایت تعرفه ای دولت چین از خودرو سازان چگونه است ؟ فرصتها و تهدیدات برای سرمایه گگذاری در چین چه هستند ؟ پیوستن به سازمان تجارت جهانی برای چینی ها موفقیت به همراه داشته یا موجب خسران و ضرر گردیده ؟   سرمایه گذاری های خارجی در کشور چین چه مقدار بوده و چه شرکتهایی در آن سرمایه گذاری کردند و هم اکنون آیا چینی ها مایل به استفاده از سرمایه گذاری خارجی هستند یا نه ؟ هیئت بررسی کننده چینی چه توصیه ها و نکاتی را به IKIDO    نمودند . ؟

پاسخ به سئولات فوق را می توانید در متنی که در ذیل به همین منظور آماده شده است را بیابید .

 

                        

بازار جهانی خودرو کشورها و خودرو سازان را به طبقات  مجزایی  تقسیم  کرده است که بررسی آن جایگاه  ما را مشخص می سازد که شامل سه طبقه به شرح ذیل است :

1 - بازارهاي توسعه يافته، يعني كشورهاي با بازار خودرو داخلي بالغ، شامل آمريكا، كانادا و اروپاي غربي.
2 - بازارهاي در حال ظهور با جهت گيري صادراتي، يعنى كشورهايى با بازار خودرو داخلى نابالغ و مونتاژ داخلى خودرو كه اصولاً به طرف صادرات به بازارهاى كشورهاى غربى جهت گيرى شده است. در اين زمره مكزيك، اروپاى مركزى و كره جنوبى را مى توان نام برد كه محرك توليد خودرو آنها، بازارهاى صادراتى هستند.
3 - بازارهاى در حال ظهور با جهت گيرى داخلى، يعنى كشورهايى با بازار خودرو داخلى نابالغ و مونتاژ داخلى خودرو كه اصولاً به طرف مصرف داخلى جهت گيرى شده است. در اين مورد، مهم‌ترين كشورها برزيل، روسيه و چين هستند كه بازار خودرو در آنها مستقل از دنيا بوده و تحت تاثير سيكل هاى تجارى داخلى قرار دارد.
 متاسفانه با توجه به رشد صنایع خودرو سازی در سالهای اخیر جایگاه ما در دسته سوم است که باید برای دستیابی به سایر جایگاه ها تلاش نماییم  . البته استراتژی که انتخاب نموده و بهره گیری  از تجربه دیگران در زمینه تولید خودرو  می تواند تعیین کننده آینده خودرو سازی و حتی صنعت کشور باشد . همچنین در سال‌هاى گذشته، صنايع خودرو اروپاى غربى و ژاپن از كاهش ارزش ارزهاى داخلى خود در مقابل دلار سود برده اند ودر آينده به علت رشد جمعيت منفى و يا ناچيز، اين كشورها بيشتر به بازارهاى بين المللى روى خواهند آورد. چینی ها نیز در سال های قبل ا ز کاهش ارز سود برده اند چیزی که سیاست گذاران مالی بویژه بانک مرکزی کشورمان باید بر روی آن تامل نماید متاسفانه ما همواره دلار را تقویت نموده ایم و پول ملی را از بین برده ایم .  ژاپن با ادامه سياست ساخت در محل فروش (
BUILD WHERE YOU SELL ) به سرمايه گذارى در تاسيس كارخانه‌هاي توليد و مونتاژخودرو در آمريكا و اروپا ادامه داده و كره جنوبى در سال هاى آتى صادرات خودرو را افزايش خواهد داد. چين، روسيه، برزيل وهند كه در حال حاضر توليدكنندگان كوچكى هستند، در آينده رشد بيشترى نسبت به كشورهاى ديگر خواهند داشت كه بيشتر بر رشد بازار داخلى تكيه خواهند كرد. در بازار كشورهاى در حال توسعه آسيايى، خودروهاى ارزان قيمت 5 تا 6 هزار دلارى مورد توجه خواهند بود.که  این بخاطر قدرت پایین خرید مردم می باشد و در صورت بالا رفتن درآمد سرانه می توان خودرو هایی با قیمت بالاتر را برای آنها برنامه ریزی کرد متاسفانه عدم پس انداز مردم در صنعت و همچنین به دلیل نبودن بازار های مطمئن سرمایه این مشکل فعلا لاینحل باقی است .  در روسيه، كمپانى فورد اقدام به مونتاژ خودرو كرده و كمپانى هاى فولكس واگن و فيات نيز اقدامات مشابهى را شروع كرده‌اند. تويوتا و پژو نيز به دليل هزينه‌هاى مونتاژ پايين، در جمهورى چك به سرمايه‌گذارى مشترك براى توليد خودرو اقدام كرده‌اند و فيات نيز در لهستان سرمايه‌گذارى كرده است.

شرایطی که بر صنایع خودروو سازی در جهان حاکم بوده گویای این واقعیت است که این صنعت هم اکنون با مازاد ظرفیت و جنگ قیمت ها و مشوق ها و قابليت اجرايى زير حد معمول از نقطه نظر حاشيه سود و برگشت سرمايه و  زنجيره عرضه ضعيف و آسيب پذير مواجه است . صنعت خودرو در دهه گذشته روند نزولى داشته و سود سه شركت بزرگ خودروساز نسبت به دارايى ثابت آنها از حدود 25 درصد در 40 سال قبل، به كمتر از 5 درصد رسيده است. این خطری برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو سازی کشورمان  است چرا که وقتی کشور های بزرگ به سود کم رسیده اند وضعیت ما چگونه خواهد بود . برای حاشیه سود و برگشت سرمایه باید برنامه واقعی  داشته باشیم همانگونه که چینی ها و مقامات دولتی آنها نمودند . هم چنین بروی پروژه ها کنترل بیش از حدی نموده تا جایی که آنها را در زمان مقرر به اتمام رسانده و هزینه ها را نیز کنترل موثر نماییم . این پاشنه آشیل سرمایه گذاری ها در کشور ما می باشد .
سه كشور اول خودروساز جهان، آمريكا، ژاپن و آلمان هستند كه نزديك به نيمى از كل توليد دنيا را بر عهده دارند و با توجه به مونتاژ خودروي اين كشورها در نقاط ديگر جهان، سهم اين سه كشور بيش از اين است. و این كشورها  80 درصد توليدات خودرو را در اختيار دارند. البته شرکتهایی که در ذیل از آنها نام برده می شود در این کشور ها هستند ولی مالکیت آنها جهانی است .

 

   + مهندس فریدون دشتی ; ۳:٠٠ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٥/۱/٢۱
comment نظرات ()