مدیریت صنایع و بهره وری

آيا با خودرو سازی چينی ها مشارکت نماييم ۳

- شفاف‌سازي عملكرد كسب و كار: محيط توليد همواره متغير و محرك است و به پاسخگويي سريعتر، تغييرات در بازار، نوآوري محصولات و رويدادهاي زنجيره تامين نياز دارد. در چنين محيطي بي‌اطلاعي‌، يكي از تهديدهاي سازمان‌هاست. مديران بايد چگونگي دستيابي سازمان به اهداف استراتژيك خود را مشخص سازند. سيستم اطلاعاتي اثربخش سازمان مي‌تواند شفافيت كلي در عمليات را به ارمغان آورده و در زمينه معيارهاي عملكرد مديريت، فرايند و شناسايي و اصلاح مشكل اطلاعات كامل را فراهم كنند. چنين سيستمي مي‌تواند به افزايش درآمد از طريق رسيدن به مزيت رقابتي كمك كند.
- كاهش زمان رسيدن به بازار
: توسعه و معرفي محصولات و خدمات جديد براي بسياري از سازمان‌هاي توليدي موضوعي حياتي است. فرايندهاي منظم براي ارائه محصولات جديد مي‌تواند به مزيت‌هاي رقابتي قابل‌توجهي منجر شود. علاوه بر توسعه محصول جديد، فرايندها و منابع معتنابهي براي پيشبردهاي محصول، اصلاحات و تغييرات در سيكل عمر محصول به كار مي‌رود. كارايي و فرايندهاي تحقيق و توسعه بر فعاليت‌هاي رده بالا و نيز رده پايين‌تر موثر خواهد بود. بنابراين، موفقيت در بازارهاي رقابتي امروز، تنها از طريق نوآوري چابك و بازاريابي تهاجمي به دست مي‌آيد.
- تامين انتظارات مشتريان
: موفق‌ترين سازمان‌هاي جهان تراز، تنها نيازهاي مشتري را برآورده نمي‌كنند بلكه فراتر از حد انتظار مشتري رفته و با هدايت سازمان به سطحي كه رسيدن به آن سطح براي ديگر سازمان‌ها مشكل است، در بازار رقابت پيروز مي‌شوند. توليدكنندگان موفق، تمام روابط مشتري را از خدمات محصول تا خدمات ارسال كالا مديريت مي‌كنند و اين امر در تامين انتظارات مشتريان موثر است. سنجش و بهبود تمام فرايندها در سيكل‌هاي ارائه سفارش و برآورده كردن آنها اجازه خواهد داد تا انتظارات مشتريان برآورده شود.
- موثر كردن فرايندهاي تامين منابع
: امروزه تامين منابع خارجي عمليات توليدي سازمان‌ها به دليل توانايي تغيير سريع انعطاف‌پذيري در محصولات، ضروري است و به برخي مزاياي اقتصادي يا ساير عوامل سودآوري كه مربوط به هزينه‌ها بوده، مرتبط است. هدف سازمان‌هاي بزرگ و كوچك تبديل شدن به سازماني در كلاس جهاني و توانايي رقابت در بازارهاي جهاني امروز است. سريع‌ترين راه رسيدن به اين هدف براي توليدكنندگان از طريق مشاركت با سازمان‌هايي است كه توانمندي‌هاي بالايي در مراحل خاصي از فرايند چون توليد به دست آورده‌اند. با مشاركت توليدكنندگاني كه در كلاس جهاني قرار دارند، مي‌توان با سرعت مزايايي را براي سازمان به دست آورد مثل فرايندها، كيفيت بالا و تحويل‌هاي به موقع كه توانايي سازمان را براي برآورده ساختن انتظارات مشتريان افزايش داده و در زمينه‌هايي تاكيد كرد كه بهترين نوآوري، طراحي، بازاريابي توزيع، فروش يا توليد را انجام مي‌دهد.
- مديريت عمليات و مكان‌هاي چندگانه و جهاني: جهان در حال كوچك‌تر شدن است و هر كسب و كاري به صورت مجازي در برخي از اشكال تجارت بين‌المللي صورت مي‌گيرد. هر مدير بايد اين حقيقت را دريابد كه اهداف كسب و كار جهاني را در برنامه‌ها، فرايندها و استراتژي‌هاي سازمان مدنظر داشته باشد، محصولات را براي تقاضاي بازارهاي بين‌المللي طراحي كند، به دنبال تامين‌كنندگان در ساير مناطق جغرافيايي بوده، قوانين و انتظارات ملي، فرايندها و نيازمندي‌هاي صادرات و كانال‌هاي فروش جديدي ايجاد و عمليات توليدي را هماهنگ كند. جهاني‌سازي و تجارت الكترونيك، رفتارها و عملكردهاي كسب و كار سنتي را تغيير داده است. اگر توليدكنندگان نتوانند در بازارهاي جديد توسعه يابند، سهم بازارهاي جديد توسعه پيدا مي‌كند و ممكن است بازار آنها با ورود رقباي جديد از بين برود و مشتريان خود را از دست بدهند. سازمان‌ها بايد محصولات و خدمات خود را با مشتريان جديد بالقوه مطابقت دهند.

   + مهندس فریدون دشتی ; ۸:٥٦ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٥/۱/٢٦
comment نظرات ()