مدیریت صنایع و بهره وری

تعريف هدف اصلي و رسالت بنگاه

شايد هيچ چيز ساده تر و روشن تر از اين نباشد كه بدانيم شركت ها چه مي كنند .

كارخانه فولاد سازي فولاد مي سازد ، شركت راه آهن ، قطار باري و مسافري را جا به جا مي كند ، شركت بيمه تاوان آتش سوزي هاي احتمالي را مي پردازد ، بانك ها وام مي دهند . اما در عمل پرسش " كار ما چيست ؟ " پرسشي است كما بيش دشوار كه معمولا پاسخ روشن سر راست ندارد .

كسب و كار را با نام شركت يا اساسنامه و اظهار نامه ي آن تعريف نمي كنند . آنها را با ارضاي خواسته مشتري به هنگام خريد كالا يا خدمت تعريف مي كنند . راضي كردن مشتري ، هدف نهايي رسالت هر نوع كسب و كار است . بنابراين مي توان پرسش " كار ما چيست ؟ " را با نگريستن به شركت از منظر بيزوني پاسخ داد ، يعني از ديدگاه مشتري و بازار . هر چه مشتري مي بيند ، مي انديشد ، باور دارد ، و مي خواهد ، درهر  برهه  از زمان ، مديريت بايد آن را چون واقعيتي عيني بپذيرد و با همان جديت به آن اهتمام كند ، خواه با گزارش ماموران فروش ، آزمايش هاي مهندسان ، يا آمار و ارقام حسابداران . و مديريت بايد آگاهانه بكوشد پاسخ ها را از خود مشتري كسب كند نه آن كه به حدس و گمان متوسل شود .

   + مهندس فریدون دشتی ; ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٥/۱۱/٢٧
comment نظرات ()