مدیریت صنایع و بهره وری

ضرورت انتقاد در جامعه

راستی انتقاد چیه که همه میگن خوبه ، و باید باشه و اگر نباشه علاوه بر اینکه نقصی وجود داره آن شخص یا سازمان نمی تونه خودش رو اصلاح کنه . اما وقتی از شخص یا سازمان انتقاد می کنی ، اولین کسی که دشمنت میشه اون شخص و اون سازمانه . آیا برای انتقاد شرایطی وجود داره ؟ بنظر نگارنده تنها کاری که در این مورد نباید انجام داد تخریبه . البته تخریب سازنده هم بد نیست . یعنی وقتی شما به یک سازمان پسرفته که خودش رو با قوانین قرون 17 یا 18 اداره می کنه مواجه می شوید . در این حالت چه باید بکنید ؟ الان همه مدعی هستند که بانکها و سازمان ها الکترونیکی و اینترنتی هستند . ولی وقتی به بانک ها مراجعه می کنی می بینی مردم ساعتها معطل پرداخت قبض های آب و برق هستند . سئوال اول اینه که آیا نمیشه قبض ها را یکی کرد . سئوال دوم اینه که نمیشه مردم رو آموزش داد که شکل پرداخت را حتما و قطعا الکترونیکی انجام دهند در اینجا انتقاد متوجه کدام سازمان و دستگاه می باشد . آیا وقت مردم ، ترافیک ، هزینه بانکها و ... ارزش این را ندارد که کار بشکل اصولی انجام گیرد .انتقاد سازنده یعنی چه ؟ متاسفانه انتقاد هم مثل طنز حالت گزندگی دارد . در جامعه و فرهنگ ما این موضوع هنوز نهادینه نشده که هر چقدر از کسی انتقاد کنند . بهتر است چرا که اولا مشکلات و مسائل شخص یا دستگاه زودتر آشکار میشه و آن شخص و دستگاه می توانند بهتر و سریعتر نسبت به حل مسائلش اقدام نماید . اما وقتی آن شخص یا دستگاه احساس می کند که کامل است و حتی احساس می کند از همه بیشتر می داند . در این حالت چه باید کرد ؟ شاید یکی از دلایلی که انتقاد در جامعه ما جا نمی افتد بهمین خاطر است . در هر صورت جامعه  ما جامعه با سوادی است . مردم ما مردم فهمیده ای هستند . همه مدعی هستیم که ازمشارکت  مردم داریم بهره می گیریم . ولی واقعا این اتفاق ، صورت می پذیرد . شاهد های زیادی را می توان آورد که چنین نیست . پس چه باید کرد . بنظر نگارنده  اگر می خواهیم مردم مشارکت عملی داشته باشند باید فضا را برای هر انتقادی باز بگذاریم . این به نفع همه می باشد .

   + مهندس فریدون دشتی ; ۸:٢٢ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٧/٢/۱٥
comment نظرات ()