مدیریت صنایع و بهره وری

اهمیت کیفیت :

حوزه دیگری که بیشتر افراد در کسب و کار یا غیر از آن، نسبت به آن شناخت کافی ندارند، معنا و قیمت کیفیت است . بیشتر ما بر این باوریم که تولید محصولات با کیفیت ، در مقایسه با تولید محصولات معیوب یا نامرغوب یر هزینه تر تمام می شود. ولی این امر حقیقت ندارد. در واقع مدیریت کیفیت ، محصولات را با عیوب کمتر و هزینه یایین تر تولید می کند.


در یک محیط کاری که بعضی اعمال به تکرار انجام می شوند، اهمیت دادن به کیفیت دارای نتایج مشخص تری است. کارخانه ای که ۵ درصد از محصولات آن معیوب است ، وقتی در اولین تولید یس از بهبود روند کار ، صفر در صد محصول معیوب تولید می کند، افزایشی که در بهره وری خود داشته ، بیش از ۵ درصد بوده است.
در بیشتر کارخانه هایی که ۵ درصد محصول آنها معویب است ، برای جداسازی محصولات معیوب یک فرآیند بازرسی وجود دارد. آن محصولاتی که غیر قابل قبول تشخیص داده می شوند، با هزینه ای گزاف خارج از خط تولید بازسازی می شوند. تا اینجا برای این محصولات ، به عنوان محصولات قابل قبول مقدار زیادی یول ، مواد خام و نیروی کار صرف شده است ولی اکنون آنها کنار گذاشته شده اند، یعنی به موجودی شرکت اضافه شده اند ، و بعدا باید بازسازی شوند، یعنی مقادیر زیاد دیگری نیروی کار و مواد خام برای آنها هزینه شود. و تازه هر قدر هم که این محصولات بازسازی شوند هرگز به خوبی محصولاتی نخواهند شد که از ابتدا درست ساخته شده اند.
اگر محصولی، معیوب به دست مشتری برسد، هزینه ها همچنان افزایش خواهند یافت هیچ کس نمی داند ناراضی شدن یک مشتری قبلی ، چقدر هزینه و ضرر است ، ولی قدر مسلم این هزینه بسیار گزاف است ، تحقیقات بازار که توسط فورد انجام شد، نشان داد که یک مشتری راضی حدودا برای هشت نفر محصول را تبلیغ می کند، ولی یک مشتری ناراضی حدودا به بیش از ۲۰ نفر توضیح خواهد داد که چه عذابی از دست محصول کشیده است.
این مسئولیت مدیریت است که سیستم را به نحوی تغییر دهد که کیفیت و بهره وری بهبود یابد و کارگران از کارگر بودن خود احساس غرور کنند.
بنا بر نظریات دمینگ ، هرچه بر کیفیت افزوده شود ، هزینه ها کاهش می یابند. این امر باعث یک واکنش زنجیره ای می گردد. کیفیت بهتر منجر به هزینه های یایین تر و بهره وری بیشتر می شود . هر شرکتی با هزینه های کمتر ، می تواند بخشی از یس اندازه های خود را به شکل قیمتهای ارزانتر به مشتریانش منتقل کند. مشتریان ان شرکت از دو سو بهره ور می گردند : یکی کیفیت بهتر و دیگری قیمت ارزانتر . این امر به شرکت مجال بیشتری برای جلب مشتری و افزایش سهم بازار می دهد ، که به نوبه خود شرکت را در کسب و کار خود ابقاء کرده و مشاغل بیشتری برای آن ایجاد می کند.

   + مهندس فریدون دشتی ; ٦:۱٥ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۱/۱٢/۱۱
comment نظرات ()