مدیریت صنایع و بهره وری

چگونگی شکل گیری بازار

بازار به مثابه‌ی محل به بازار به مثابه‌ی شبکه
«بازار» شاید از جمله واژگانی باشد که اهل تجارت بیشترین حساسیت را به آن نشان می‌دهند. هر روز چیزهای بی‌شماری درباره‌ی بازار گفته و نوشته می‌شود و همگان می‌پذیرند که ما در یک اقتصاد بازار زندگی می‌کنیم. با این همه، بازار دیگر آن چیزی نیست که قبلاً بود؛ تکنولوژی باعث گذار از بازار به مثابه‌ی یک محل به بازار به مثابه‌ی یک شبکه تشکیل شده است. البته این تغییر برای راهبردهای جمعی بازاریابی حیاتی است، چرا که بازاریابی اساساً عمل عرضه‌ی محصولات یا خدمات به نقطه‌ای است که مشتریان بتوانند آنها را بخرند.
در سراسر تاریخ، بازار محلی بوده است که جاده‌ها یا رودخانه‌ها به شکل مفید با هم تلاقی می‌کردند و کاروان‌های بازرگانان در آنجا رحل اقامت می‌افکندند، کشاورزان متاع خود را برای فروش می‌آوردند و پیشه‌وران خدمات خود را عرضه می‌کردند. افراد برای خرید یا فروش وسایل خود به بازار می‌رفتند. در حالی که این گفته که هنوز هم در مورد بازارهای محلی مانند بازار ماهی‌فروشان توکیو یا بازارهای بزرگ مواد غذای شهرهایی در گوشه و کنار دنیا صدق می‌کند، تغییری ناگهانی در کالاها در مقیاس جهانی رخ داده است.
هنوز هم بازار را یک محل به شمار می‌آورند، غالباً به این دلیل که بازار نام‌های دیرینه‌ای همچون «بازار نقدی» نفت رتردام را در یادها زنده می‌کند. نفت‌کش‌های بزرگ حمل نفت به فروش نرفته به روتردام ـ بندر بزرگ حفاظت‌ شده‌ای با تسهیلات نگهداری مناسب ـ سفر می‌کنند تا محموله‌ی خود را نقداً به دلالان بین‌المللی بفروشند. امروز نیز این بازار به بازار نقدی روتردام معروف است، گرچه محل آن دیگر در رتردام نیست. محل آن کجاست؟ همه جا، یک شبکه‌ی مخابراتی دو سویه‌ی جهانی که از طریق رادیوها، ماهواره‌ها، فکس و غیره به هم متصل شده است. دلالان در سراسر جهان مستقیماً با هم ارتباط برقرار می‌کنند و در همان حال که نفت‌کش‌ها در آب‌های بین‌المللی هستند، معاملات انجام می‌گیرد. همزمان با انجام معاملات کشتی‌ها در نیمه‌ی راه به مقصدهای جدید فرستاده می‌شوند. بازار دیگر نه یک محل بلکه یک شبکه است

   + مهندس فریدون دشتی ; ۳:٢۱ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٧/۱۳
comment نظرات ()