مدیریت صنایع و بهره وری

سوال کلیدی در کارهای علمی این است که ، کار چیست

یکی از دلائل این امر این است که کارهای علمی ، برخلاف کارهای یدی ، کارگران را برنامه دار و روشمند نمی کند . کار آن کارگری که در خط مونتاژ ، چرخ اتوموبیلی را سوار می کند ، با ورود همزمان شاسی از یک خط ، و چرخها از خطی دیگر ، برنامه ریزی شده است . کشاورزی که برای آماده سازی مزرعه جهت کشت ، آن را شخم می زند ، برای پاسخگویی به تلفن یا حضور در جلسه و یا نوشتن یادداشت ، از تراکتور خود پایین نمی آید . در کارهای یدی ، حدود و ثغور کار و آنچه باید انجام شود ، همواره بدیهی و روشن است .

ولی در کارهای علمی ، وظیفه ای که باید انجام شود ، کارگر را تحت برنامه در نمی آورد .

بروز یک بحران عمده در بیمارستان ، مثلا ً زمانی که بیماری به طور ناگهانی ، به حال اغماء فرو می رود ، پرستار و کار او را تحت کنترل و برنامه در می آورد . در حالی که در غیر اینصورت ، تصمیم عمدتاً با پرستار است که وقت خود را کنار تخت بیمار بگذراند ، یا صرف پر کردن اوراق و کارهای دیگر کند . مهندسین را ، برای نوشتن گزارش ، یا بازنویسی آن ، و یا برای حضور در جلسه ، و از این قبیل امور ، مرتبا ً  از کارشان بیرون می کشند . شغل فروشنده در یک فروشگاه بزرگ ، خدمت به مشتری ، و تحویل کالای مورد علاقه او است . در حالی که فروشنده ، در عوض ، زمان زیادی را صرف کارهای کاغذبازی ، کنترل موجودی کالا در انبار ، و زمان و چگونگی تحویل این قبیل کارها یعنی همه کارهایی می کند که فروشندگان را از خدمت کردن به مشتریان باز می دارد ، و هیچ چیزی به بهره وری کارهای آنان که فروش کالا و ارضاء مشتریان است ، و در ازاء آن دستمزد دریافت می دارند اضافه نمی کند.

   + مهندس فریدون دشتی ; ٢:۳٥ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۸/٢
comment نظرات ()