مدیریت صنایع و بهره وری

کار علمی به عنوان یک سیستم 1

بهره وری کارگران علمی ، تقریبا ً همواره اقتضا می کند که « خودکار » تجدید ساختار شده ، و به جزیی از یک « سیستم » بدل شود.

یک نمونه قابل ذکر ، سرویس کردن ماشین آلات و تجهیزات گران قیمت ، نظیر ماشین آلات عظیم خاکبرداری است . این کار ، به طور مرسوم ، به عنوان کاری مشخص و جدا از ساخت و فروش ماشین آلات مذکور ، در نظر گرفته شده بود . ولی زمانی که شرکت کاترپیلار ایالات متحده ، که بزرگترین سازنده اینگونه ماشین آلات ، در جهان است ، این سوال را مطرح کرد که ، « به ما بابت چه چیزی پول می دهند ؟ » این پاسخ را دریافت کرد که ، « مردم برای ماشین آلات به ما پول نمی دهند ، بلکه از بابت کاری که ماشین آلات ما در محلهای مشتریان انجام می دهد ، پول پرداخت می کنند . » این بدین معنا است که ماشین آلات را همواره در حال کار و دایر نگه داریم ، چرا که حتی یک ساعت از کار ماندن ماشین آلات ، ممکن است برای مشتری ، به بهایی به مراتب بیش از بهای خود ماشین ، تمام شود . به تعبیر دیگر جواب این سوال که « کار و فعالیت ما چیست؟ » این بود : « سرویس و خدمت »

این امر به اینجا انجامید که تجدید ساختار عملیات تا انتهای خط در کارخانه صورت گرفت ، تا بهره برداری مستمر ، و تعمیر و تعویض بلافاصله قطعات برای مشتریان تضمین شود . و نماینده خدمات پس از فروش ، که معمولا ً یک تکنولوژیست بود ، به یک « تصمیم گیرنده واقعی » تبدیل گردید . نمونه ای دیگر : یک گروه حدوداً بیست و پنج نفره از جراحان استخوان، خود را در یک شهر غرب میانه آمریکا ، در قالب یک « سیستم » ، برای ارائه کار با کیفیت عالی ، سازماندهی کرده اند . تا : از امکانات محدود و گرانقیمت اطاق عمل و ریکاوری به صورت مطلوب استفاده کنند

   + مهندس فریدون دشتی ; ۱٠:٤۸ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۸/٢
comment نظرات ()