مدیریت صنایع و بهره وری

حل یک مشکل که باعث بوجود آمدن شرکت جین شده است

برای من خیلی جالب بود که فهمیدم یک کار بزرگ چگونه بوجود آمده و آنهم توسط فردی فقیر که در زیر به آن می پردازم :

 

یکی از مشتریان لوی اشتراوس، خیاطی به نام «ژاکوب دیویس» اهل لاتویا بود. او که در نوادا زندگی می‌کرد، از شرکت اشتراوس به‌صورت عمده پارچه خریداری می‌کرد. در میان مشتریانش شخصی بود که دائما جیب‌های شلوارهایی که ژاکوب برایش می‌دوخت را پاره می‌کرد.
ژاکوب به فکر راه‌حلی برای دوام بیشتر شلوارهای این مشتری بود، روزی به فکرش رسید که شاید با استفاده از نوعی پرچ فلزی در نقاطی از شلوار که پاره شده یا آسیب دیده، مثل گوشه‌های جیب‌ها و در زیر دکمه‌های شلوار، بتواند باعث استحکام بیشتر برای شلوار شود.

حل کردن مشکل و ارائه یک پیشنهاد عملی برای رفع آن چقدر می تواند موثر باشد . البته نیاز هم مطرح است یعنی وقتی یک نیاز همگانی مطرح می شود اینکار تبدیل به یک شرکتی می شود که هم اکنون هم مشتری دارد .
مشتریان ژاکوب خیلی سریع از این شلوارهای پرچ دار استقبال کردند. او نگران شد که شاید کسی این ایده ماهرانه اش را بدزدد، بنابراین تصمیم گرفت حق امتیاز این کار را به نام خود ثبت کند. اما
۶۸ دلاری که برای کارهای اداری لازم بود را نداشت. بنابراین به عنوان شریک تجاری فورا به فکر لوی اشتراوس افتاد.
در سال
۱۸۷۲ طی نامه‌ای که به لوی اشتراوس نوشت، به او پیشنهاد کرد که حق امتیاز این کار متعلق به هر دو نفرشان باشد. لوی که یک تاجر خبره بود، با دیدن این محصول جدید، بلافاصله پیشنهاد ژاکوب را پذیرفت. در بیستم ماه مه سال ۱۸۷۳، این دو نفر حق امتیاز این اختراع را در آمریکا به نام خود ثبت کردند. این تاریخ امروزه به عنوان تاریخ تولد رسمی ‌بلوجین شناخته شده است.
لوی اشتراوس، ژاکوب را به عنوان سرپرست تولید این شلوارهای جدید در شرکت خود استخدام کرد. این شرکت تا سال
۱۸۷۵ به تولیدات خود ادامه داد و دو کارخانه دیگر در سان‌فرانسیسکو راه‌اندازی کرد.
ایا ما نیز نمی توانیم بدنبال حل مشکلی عمومی باشیم باید بیشتر فکر کنیم نه ؟

منبع دنیای اقتصاد

   + مهندس فریدون دشتی ; ۱٠:٤٤ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۸/٢٥
comment نظرات ()