مدیریت صنایع و بهره وری

تاریخچه شکل گیری شرکت هوندا

هوندا  در آغاز    یک سازمان تنها و بی نام و نشان بود . سوئی چیرو هوندا  این  شرکت  را  در  سال  1948  و تنها با سرمایه ای به اندازه  3200  دلار پایه ریزی کرد . او ابتدا اقدام به خریداری موتورهای مازاد ( باقی مانده از جنگ ) و پیوند زدن آنها به دوچرخه ها کرد . هدف و این بود که وسیله حمل و نقل ارزان قیمتی را تهیه کند . این دانش آموز که در کلاس هشتم ترک تحصیل کرد ،  پسر یک آهنگر بود  و از این شروع کوچک ، بزرگترین شرکت موتوسیکلت سازی دنیا را در عرض  12  سال بنا نهاد و این درحالی بود که همزمان تقریبا 250  شرکت دیگر نیز در کار و کسب موتوسیکلت بودند ، آری شاهکاری شگفت انگیز !

تاکه ئو فوجی ساوا ، چهار سال از هوندا جوانتر بود ، او پسر یک پیمانکار خرده پا بود . فوجی ساوا نیز همچون هوندا ، تحصیلات رسمی خود را در سالهای پائین زندگی ترک گفت . او تنها دوره اول دبیرستان را به پایان برد ، زیرا کسالت و  بیماری  پدرش ،  وی  را  ناچار ساخت  برای تامین  زندگی  خانواده  خویش مدرسه  را  ترک  گوید . او  در سال  1929  کاری برای  خود  پیدا کرد و آن زدن آدرس روی پاکت و ارسال کارت پستال بود . مزد اینکار ، چند سکه ناچیز در روز بود . سپس در سمت منشی فروش در یک شرکت کوچک متعلق یه  یک تاجر ساده آهن کار کرد بطوریکه در اوایل در آمد ماهانه او فقط 15 ین  بود ، اما در دومین سال خدمتش ، فروشنده ارشد شرکت شد و ماهانه حقوق 150 ین را از آن خود ساخت . در ژوئیه سال 1937 به سبب یورش ژاپن به کشور چین تقاضا برای فولاد افزایش یافته و فوجی ساوای  27 ساله مسئولیت شرکت را بعلت اینکه مالک آن به خدمت نظام رفته بود ، بر عهده گرفت . این شرکت سود خود را از راه ساخت ، برش و تراش ابزارهای لازم برای کوششهای مربوط به جنگ تامین کرد . بالاخره او در سال 1948 با هوندا در خانه دوست مشترکی ملاقات نموده و تنها با انجام گفتگویی کوتاه راضی به همکاری با وی شد و دست یکدیگر فشردند .  فوجی ساوا ، تعهد کرد که مبلغ 7600 دلار از پولش را در کار هوندا سرمایه گذاری کند و نیز منابع مالی بیشتری را فراهم آمورد تا پول لازم برای ساخت موتور در اختیار هوندا قرار دهد . سوئی چیرو هوندا  در توصیف  رابطه کاری  خود  با  فوجی ساوا  ( دوست ، شریک هم پا  و اولین سرمایه گذار شرکت ) چنین میگوید  .فرض کنید دستیابی به قله  کوه فوجی هدف نهائی بود ، هم فوجی ساوا و هم من یک هدف داشتیم ، اما من یک مسیر را در پیش  گرفتم  و او مسیر دیگری را ،  زیرا  فلسفه  و  شخصیت  او با من تفاوت داشت ، اگر ما یک مسیر واحد را در پیش میگرفتیم ، این امکان وجود داشت که هر دو بر اثر وقوع توفانی غیر منتظره کارمان  تمام  شود ، اما در غیر اینصورت  ما قادر بودیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم ، زیرا دو مسیر متفاوت در پیش گرفته بودیم . فوجی ساوا به من میگفت : "  من در چنین و چنان جائی هستم  و میبینم که توفانی در راه است ، بنابراین مواظب باش " آن وقت من احتیاط میکردم ، ما گرچه در جاهای مختلفی قرار داشتیم و متفاوت عمل میکردیم ، اما با یکدیگرارتباط قلبی داشتیم . آری ما یک هدف داشتیم و آن هم رسیدن به قله آن کوه بود

این شرکت  در سالهای نخست عمر خود ، ناچار از تلاش برای بقای خویش بود ، و اغلب نیز به نبردهائی تلخ و دردناک علیه تشکیلات -  دولت ژاپن و نیز شرکتهای غول آسا و چند صد ساله که سیاست و آئین بازرگانی ژاپن را دیکته میکردند - اشتغال داشت

هوندا ، زمانی که در سال  1959  نخستین بار شروع به بازاریابی برای  فرآورده های خود در ایالات متحده کرد ، ناچار از آن بود که نبرد دشواری دیگری را بپذیرد . این شرکت  در سال 1982 هنگامی که به صورت نخستین شرکت ژاپنی در آمد که در ایالات متحده به تولید اتومبیل پرداخت ، با دیگر با ایستادگیهائی روبرو شد .در ابتدا ، اهل شک و تردید در ژاپن و ایالات متحده از باور این نکته ابا داشتند که هوندا ، یک شرکت نورسیده ، بتواند در صنعت رشد یافته و سرمایه بر اتومبیل سازی ، موجودیت خود را حفظ کند و زنده بماند . هوندا به خاطر آنکه کارش را در آمریکا دیرهنگام آغاز کرده بود ، ناچار از آن بود که کاری فوق آلعاده انجام دهد . بدین منظور ، حالتی تهاجمی به خود گرفت ، که به پدید آمدن شیوه ای از مدیریت منتهی شد . این شیوه حاکی از آن بود که شرکت ، شرکتی متفاوت میشود . حتی امروز در ژاپن ، به این شرکت چند ملیتی غول آسا ، به عنوان یک سازمان ناسازگار ( با راه و رسم ژاپنی ) نگاه میکندد ، سازمانی که جرات آن را یافت تا آداب و رسوم بنیادین فرهنگ ژاپنی خویش مخالفت ورزد . هوندا به خاطر برتری تکنولوژی خویش از اعتبار چشمگیری برخوردار است اما سهم شیر کامیابی این شرکت را باید به حساب نیروی کار فوق العاده باروری گذارد که پیوسته فرآورده های بسیار مرغوب میسازند و میفروشند

   + مهندس فریدون دشتی ; ۱۱:٢٧ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/٩/٢
comment نظرات ()