مدیریت صنایع و بهره وری

تعریف نظریه و انواع تعاریف علم

مقدمه فوق ذهن را در درک مفهوم و تعریف نظریه کنجکاو مى‏نماید. نظریه مجموعه یا شبکه‏اى بهم پیوسته از تعاریف و قضایاست که به منظور تبیین و پیش‏بینى پدیده‏ها، از طریق تشخیص روابط بین متغیرها، یک فکر نظام دار را درباره این پدیده‏ها ارائه مى‏دهد (کرلینجر، 1983، ص 9). یک نظریه علمى واجد بینادهاى روش شناختى آن است، بنیادهایى که سازه و تعریف علم بر آنها استوار است.

از این رو، علم واجد تعاریف متعدد و متنوعى است: الف) تعریف محتوایى ب) تعریف کلاسیک ج) تعریف فرآیندى. از لحاظ محتوایى، علم یعنى مجموعه‏اى متراکم از دانش توحید یافته. بر پایه تعریف کلاسیک، علم یک ردیف مفاهیم و طرح‏هاى مفهومى یا «روان بنه‏هاى مرتبط با یکدیگر» است که در نتیجه آزمایش و مشاهده توسعه یافته است.

علم از لحاظ «فرایندى‏» یعنى فعالیت‏یا عمل کشف و اختراع متغیرهایى مهم در طبیعت، هماهنگ ساختن این متغیرها بدنبال تغییر شکل یافتگى‏ها و توحید یافتن در روان بنه‏هاى قبلى و سرانجام تبیین این روابط از طریق بیان اصل و قانون (هومن، 1374).

پس یک نظریه علمى «سازمان دادن به دانسته‏ها، داده‏ها و تبیین معانى آنهاست‏». یکى از نظریه‏هاى روان شناختى که در تاریخ روانشناسى نقش بسزائى داشته است و به عبارت دقیق‏تر، روان‏شناسى با آن متحول گردیده است «نظریه تحولى - شناختى پیاژه‏» است. نظریه تحولى بر دیدگاه فرآیندى مبتنى است و در بطن تعریف کلاسیک نیز مى‏گنجد.

   + مهندس فریدون دشتی ; ٤:٤٧ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٩/۱٤
comment نظرات ()