مدیریت صنایع و بهره وری

هولوگرام آهنگ تغییرات

تاریخ تکنیک مدرن سرشار است از ادعاها، شکست‌ها و پیشرفت‌ها.«هولوگرام» (Hologramm) که حدود 30 سال پیش به دست «دنیس گابور» اختراع شد، هرگز نتوانست به ادعای خود در مورد آفرینش تصاویر سه‌بعدی که کاملاً طبیعی به نظر برسند، جامه عمل بپوشاند. «ماشین مترجم» که با کمک آن می‌شد بدون اشکال از یک زبان به زبان دیگر ترجمه کرد، به خاطر ماهیت و ساختمان متفاوت زبان‌های گوناگون کاملاً به بن‌بست رسیده است. نسل پنجم کامپیوترها – که ژاپنی‌ها تولد آن را حدود 6 یا 7 سال پیش با سر و صدای زیاد اعلام کردند – می‌خواست «زبان طبیعی» را با زبان کامپیوتر ادغام کند ولی آن هم به جایی نرسید. امروزه ادعا می‌شود که برنامه‌های جدید کامپیوتر سر‌انجام قادر خواهند شد که برایمان «محیط اداری بدون مصرف کاغذ» را به ارمغان آورند. این را نیز آینده نشان خواهد داد. عموم مردم از گزافه‌گویی‌ها در مورد آینده‌ای که به معنای اختراعات جدید و ظهور پدیده‌های عجیب و غریب باشد گمراه شده‌اند و کمتر کسی است که بنشیند و در مورد آن‌چه در حال رخ دادن است فکر کند. کلی‌گویی‌هایی مانند «آهنگ تغییرات» گمراه‌ کننده است. اگر آدمی به خود زحمت دهد و کمی بیاندیشد، در‌می‌یابد که این عبارت چقدر بی‌ربط است. مقصود، کدام آهنگ تغییرات است؟ مقیاس سنجش این «ریتم» یا «آهنگ» چیست؟ چه چیزی «تغییر» می‌کند؟ زندگی ما؟ چگونه و به چه معنی؟این قضیه ماجرای مردی را به یادم می‌آورد که بعد از 50 سال به روسیه برگشت و در ایستگاه فنلاند در راه‌آهن سنت پترزبورگ چمدان خود را به زمین گذاشت و با تعجب فراوان به صدای بلند گفت: آه روسیه من، چقدر تغییر کرده‌ای! بعد که سرش را پائین آورد، دید از چمدانش خبری نیست و رنجیده گفت: آه روسیه من، چقدر شبیه به گذشته‌ای!واقعیت این است که جامعه ما با قولِ تغییرات در آینده متحول نمی‌شود. تأثیر و کاربرد واقعی یک کشف یا اختراع در زمان همان اختراع یا اکتشاف یا حتی به دنبال دگرگونی ناشی از آن‌ها نیز قابل درک نیست، بلکه از طریق انتشار یا مصرف وسیع اختراعات و اکتشافات جدید است که آشکار می‌گردد. دستگاه تله‌فکس زمانی تبدیل به محصولی مهم شد که مصرف عمومی یافت نه زمانی که اختراع شد. هم‌این امر در مورد تلفن تصویری نیز صادق است که احتمالاً زمانی در آینده شاید به صورت وسیع در بین مردم جایی پیدا کند.

   + مهندس فریدون دشتی ; ٩:٥٦ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٩/۱٥
comment نظرات ()