مدیریت صنایع و بهره وری

مشتری مداری دیگران و مشتری مداری ما

مشتریان دامنه توقعات خود را در مورد کیفیت ـ قیمت ـ و خدمات وسیعتر کرده اند و اوضاع و

احوال نشان می دهد که اگر شرکتی از عهده برآوردن این توقعات برنیاید ـ مشتریان به سمت

شرکتهای رقیب می روند (۱) این مطلب گواه این است که با تکنولوژی های قدیمی چگونه

می توان مشتری ها را از خرید جنسهای خارجی باز داریم . آنها که فروشنده تکنولوژی هستند

و بطور متوالی نسبت به تغییر آن اقدام می نمایند در رقابت با سایرین مانده اند حال و روز ما

که خریدار ماشین آلات هستیم چگونه می تواند باشد . ؟ !!!!!!

در عصر رقابت بی امان ـ هر شرکتی که نتواند ارزان تر ـ مرغوبتر و سریعتر از رقبای جهانی تولید

کند ـ مجبور می شود به سرعت دست از کار بشوید . (۲) پس در جهان وقتی صحبت از رقابت

می شود مسئله ماندن یا از بین رفتن است . با سیستم یارانه ای تا کی می توانیم دوام

بیاوریم . در کشور ما متاسفانه اصلا شرایط رقابت مهیا نشده است چه برسد به اینکه بخواهیم

با هم به رقابت برخیزیم .

مانع ـ به طور مرتب بالاتر می رود و اگر شرکت و کارکنان آن نتوانند از روی این مانع عبور کنند

ـ رقیبی دیگر جای آن را می گیرد . شرکتها ی ما چنان فربه هستند که بزور بتوانند راه بروند

چه رسد به اینکه بخواهند از روی این مانع بپرند . آوردن ماشین آلات از خارج قطعا مشکل

صنعت ما را حل نمی کند باید به دنبال دانش فنی ـ روش های بازار یابی و توزیع در شبکه

جهانی باشیم در غیر این صورت اساسا چنان فربه می شویم که حتی قدرت بلند شدن از

روی زمین را نیز نخواهیم داشت . شرکتهای ژاپنی و کره ای در ابتدا تولید کرده و آنگاه به نوآوری

روی می آورند و با دانش بازار یابی و شبکه توزیع قادرند در بازار پر رقابت کنونی جایگاه خوبی

را بخود اختصاص بدهند..

   + مهندس فریدون دشتی ; ٤:۳٩ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۱/۱٠/٧
comment نظرات ()